Vanliga frågor och svar

Biljetter – Resors giltighet och användning


Jag vill resa i motsatt riktning än vad som står på min biljett. Måste jag avboka min biljett och köpa en ny?

Alla våra biljetter är giltiga i valfri riktning på linjen som valts med undantag för linjen mellan Cityterminalen och Nynäshamn. Där krävs att biljetten gäller för den aktuella riktningen. Dessa biljetter köps enklast i samband med att du bokar din båtbiljett. I mån av plats kan du köpa biljetten på bussen, men passagerare som köpt biljetten på förhand har förtur på bussen. Detta för att vi ska ha en chans att få fram så många bussar som behövs.


Jag har köpt flera resor samtidigt och har de nu på en och samma E-biljett. Kan jag använda resorna vid olika tillfällen?

Ja, det kan du. Våra E-biljetter kan innehålla flera resor. Informera föraren hur många resor som ska dras från din E-biljett när du reser, sedan finns resterande resor kvar och är giltiga inom giltighetstiden och i valfri riktning på linjen.

Om bara en resa ska dras från din E-biljett, säg det till föraren så att inte fler resor dras av misstag. Du använder alltså samma E-biljett/streckkod så länge det finns resor kvar på den.


Kan min vän resa på min biljett istället för mig?

Ja, alla Båtbussarnas biljetter är opersonliga. Du kan till exempel vidarebefordra E-biljetter. Gäller endast biljetter köpta direkt av Båtbussarna på www.batbussarna.se, i Flygbussarnas biljettkassa på Cityterminalen, i någon av våra automater eller ombord på bussen.



Tidtabell


Varför får jag ingen träff på min tidtabellssökning?

Förmodligen ligger ditt sökdatum långt fram i tiden och vår nuvarande tidtabell går ut innan dess. Vi lägger alltid ut nya tidtabeller minst två veckor innan de gamla går ut. Om du gör din sökning tidigast två veckor innan din avresa kommer du alltid att få träff. Det står även i en blå ruta i sökmotorn hur långt du kan söka för tillfället.


Varför kan jag inte köpa biljetter till och från Nynäshamn på Båtbussarnas webbplats?

För resan till och från Nynäshamn bokar du enklast biljetten till Båtbussarna i samband med att du bokar båtbiljetten. På så sätt kan vi få fram antalet bussar som krävs så att alla som vill kan får följa med.

 

Biljett – Återbetalning

 


Kan jag få min oanvända biljett återbetald?

Påbörjade biljetter återlöses ej (returbiljett där en resa nyttjats).

Outnyttjade biljetter köpta via webben återlöses inom giltighetstiden (3 månader).

Outnyttjade biljetter köpta via en automat eller återförsäljare återlöses mot en administrativ avgift på 20% av biljettpriset.

Har biljettens giltighetstid passerat då den inkommer till kundtjänst kan den ej återlösas.

Reklamationsärenden skall vara kundtjänst tillhanda senast 2 månader efter att resan skett.

 

Resa med barn

 


Kan jag resa med ett spädbarn?

Barn i alla åldrar är välkomna att resa med Båtbussarna i vuxet sällskap. Vi erbjuder sittkuddar för barn över 3 år. Du är självklart välkommen att ta med ett eget babyskydd för spädbarn, alla våra bussar är utrustade med säkerhetsbälten att spänna fast babyskyddet med. Det går även bra för dig att resa med barnet i knät men då skall endast du vara fastspänd.